20 اکتبر 2022 - بروز دیابت در سراسر جهان رو به افزایش است. یکی از مکانیسم های اساسی دیابت نوع 2 ، متابولیسم کنترل نشده ی گلوکز است. کبد نقش مهمی در کنترل قند خون از طریق مسیرهای مختلف از جمله گلیکوژنز، گلیکوژنولیز، گلیکولیز و گلوکونئوژنز ایفا می کند و مطالعات متعددی بر ارتباط بین اختلال عملکرد کبد و دیابت نوع 2 متمرکز شده اند.

شاخص کبد چرب (FLI) می تواند برای مدیریت کبد چرب و پیشگیری از بیماری های مرتبط بسیار مفید باشد. اما تاکنون هیچ مطالعه ی آینده‌نگری با پیگیری طولانی‌مدت و در مقیاس بزرگ رابطه بین FLI و دیابت نوع 2 را مستقل از مقاومت به انسولین پایه بررسی نکرده است.

محققان در یک مطالعه ی جدید دریافتند که شاخص کبد چرب پایه می‌تواند راهنمای امیدوارکننده‌ای برای تشخیص زودهنگام دیابت نوع 2 باشد، حتی زمانی که سطوح پیشین قند خون یا انسولین(HOMA-IR)  طبیعی است.

این مطالعه در مجله Cardiovascular Diabetology منتشر شده است.

قند خون به سلول‌های بدن انرژی می‌دهد و به عنوان سوخت برای سلول‌ها، بافت‌ها، ماهیچه‌ها و اندام‌های ما عمل می کند. در برخی افراد سلول های بدن از سیگنال هایی که انسولین می فرستد، سرپیچی می کنند و از جذب قند از خون خودداری می کنند و این مقاومت به انسولین نامیده می شود.هنگامی که مقاومت به انسولین ایجاد می شود، سطح قند خون شروع به افزایش می کند و همین امر منجر به ایجاد دیابت می شود.

دیابت نوع 2 یکی از علل مهم مرگ و میر و ابتلای همزمان به بیماری های مختلف مانند بیماریهای قلبی عروقی و بسیاری از انواع سرطان است. بیماری کبد چرب معمولا بادیابت نوع 2 همراه است. تشخیص کبد چرب و شناسایی وضعیت بیماری برای پیشگیری از بیماری های مرتبط با کبد ضروری است. شاخص کبد چرب (FLI)، یک ابزار به راحتی در دسترس در کار بالینی است که می تواند برای مدیریت کبد چرب و پیشگیری از بیماری های مرتبط بسیار مفید باشد. از آنجایی که مطالعات منتشر شده ی زیادی برای بررسی رابطه بین FLI و دیابت نوع 2 مستقل از وضعیت پایه مقاومت به انسولین وجود نداشت، محققان کره ای مطالعه ای را با استفاده از یک نمونه بزرگ از افراد جامعه ی کره در طول 12 سال برای ارزیابی ارتباط بین FLI و بروز دیابت نوع 2 و تعیین اینکه آیا FLI می تواند به عنوان شاخص دیابت نوع 2 استفاده شود، انجام دادند.

از 10030 شرکت‌کننده، 7777 شرکت‌کننده شامل 3676 مرد و 4101 زن بدون دیابت، از مطالعه ژنوم و اپیدمیولوژی کره‌ای (KoGES) انتخاب شدند. FLI به 3 گروه طبقه بندی شد: FLI کم با نمره < 30 ، FLI متوسط با نمره ی 30 تا 59 و FLI بالا به نمره ی مساوی یا بیش از 60.

نسبت خطر (HRs) با فاصله اطمینان 95درصد (CIs) برای بروز دیابت نوع 2 با استفاده از مدل‌های رگرسیون مخاطرات متناسب کاکس چند متغیره پس از تنظیم برای متغیرهای بالقوه مخدوش‌کننده محاسبه شد.

نتایج به شرح زیر بود:

·        در مجموع، 1490 نفر (19.2 درصد) در طول پیگیری به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

·        پس از تعدیل برای متغیرهای بالقوه مخدوش کننده، از جمله نشانگر  مقاومت به انسولین(HOMA-IR)، نسبت خطر بروز دیابت نوع 2 برایافرادی با شاخص FLI متوسط و بالادر مقایسه با FLI مرجع (<30) افزایش یافت.

·        شاخص کبد چرب، پس از تعدیل متغیرهای مخدوش کننده بالقوه، مستقل از مقاومت به انسولین پایه با بروز T2DM ارتباط مثبت داشت.

بنابراین، این مطالعه نشان داد که چگونه FLI بالا مقدم است و به طور قابل توجهی بروز دیابت نوع 2 را در آینده در میان بزرگسالان کره ای ساکن جامعه و میانسال پیش بینی می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/fatty-liver-index-may-detect-diabetes-even-when-blood-sugar-and-ir-levels-normal-100876